Mittwoch, 5. Januar 2011

Nature Garden Inspired - HSLU Lucerne, Switzerland

HSLU Lucerne University, Design & Art
www.hslu.ch/design-kunst
Faculty of Design / Textile Design
Bachelor Product- und Industrial Design
Head: Prof. Tina Moor
Information: Magalie Jost Naranjo magalie.jostnaranjo@hslu.ch


The gardener without a garden

„The garden has become the ultimate luxury, because its simple requirements have become such rare and precious commoditie in our society: time, room, and attention.“

Dieter Kienast


Lara Bulla's bachelor degree project takes the garden as its  theme – its periodic growth patterns, as suggestive of ideas and stories. The design process can be likened to the cycle of growth in the garden, which begins hesitantly  and gradually leads to voluptuous flowering and fruiting.  Because this splendour is transitory and plants must soon wither and fade, the collection includes also moments of fragility and transparency  suggestive of the decaying end of the botanical year.

Coaching Design: Ursula Hersperger und Christa Michel
Coaching Thesis: Gabrielle Alioth

Industrial Partner:
Embroidery: Walter Sonderegger Stickerei, Rehetobel
Wallpaper: Encyan GmbH, Wetzikon


Gärtner ohne Garten

„Der Garten ist der letzte Luxus unserer Tage, denn er fordert das, was in unserer Gesellschaft am seltensten und kostbarsten geworden ist: Zeit, Zuwendung und Raum.“

Dieter Kienast
ullas Bachelor-Abschluss-Arbeit nimmt den Garten als Aufgangspunkt. Der Garten dient ihr als Ort der Inspiration für Ideen und Geschichten, als Ausdrucksform von Wachstum.
Der gestalterische Prozess kann verglichen werden mit dem Wachsen eines Gartens. Was anfänglich zaghaft zu spriessen beginnt, entwickelt sich allmählich zu einer Üppigkeit. Da Pflanzen abe vergänglich sind, hält ihre Üppigkeit nicht an, und so beinhaltet diese Stoffkollektion auch fragilere und durchlässigere Momente, wie sie beim Zerfall - am Ende des natürlichen Kreislaufs  - entstehen.

Textile Design at HSLU
Textile design relies on the interplay of colour, material, pattern and technology. The convergence of creative ideas, adequate technical implementation, the staging and marketing of products are developed in a business and ecological context

The course
Students learn about various means of expression: Ranging from the experimental development of artistic ideas to the actual knitting, embroidery, print-making and weaving, as well as the use of digital technology. They also learn to apply their artistic abilities and to align them with the target group. The technical aspect is, however, just as relevant as the ability to contextualise ideas and results. Graduates of the Bachelor programme are qualified to assume responsibility for design projects independently in companies or to supplement their studies with a Master of Arts in Design.

Applied fields
Graduates of the course are qualified to work in the supply chain in design departments within the textile industry, in purchasing offices of trading companies and in design agencies. They can also work independently as stylists, costume designers or as freelance designers in the international sector. They are able to analyse clients’ design briefings and develop textiles in accordance with aesthetic, haptic and functional criteria as well as with current market demands. They are able to establish interdisciplinary relations between textile design and affiliated fields such as architecture, product design or fashion.

Textildesign an der HSLU
Textildesign entsteht im Zusammenspiel von Farbe, Material, Muster und Technologie. Künstlerisches Entwerfen, adäquates technisches Umsetzen, Inszenieren von Produkten und die Auseinandersetzung mit dem Markt geschehen in einem wirtschaftlichen und ökologischen Kontext.

Studium
Die Inhalte des Studiums sind das Erlernen von Ausdrucksmöglichkeiten des künstlerisch-experimentellen Entwurfs über angewandtes Stricken, Sticken, Drucken, Weben bis zu digitalen Entwurfstechniken. Das gestalterische Können wird mit Anwendungen verbunden und mit der Zielgruppe in Einklang gebracht. Das handwerkliche Tun ist ebenso relevant wie die Fähigkeit, Ideen und Resultate zu kontextualisieren. Als Bachelor ist man bereit, in Firmen eigenverantwortlich Designaufgaben zu übernehmen oder das Studium vertiefend mit einem Master of Arts in Design zu ergänzen.

Tätigkeitsfelder
Textildesigner/innen arbeiten in der Wertschöpfungskette in Designabteilungen der Textilindustrie, in den Einkaufsbüros von Handelsunternehmen und in Agenturen. Sie machen sich selbstständig als Stylisten/-innen, arbeiten im Kostümbereich und als Freelance Designer in der internationalen Branche. Sie analysieren Designbriefings der Kunden und entwickeln Textilien, die ästhetisch, haptisch und funktionell sind und aktuelle Ansprüche erfüllen. Aus der Perspektive des Textildesigns können interdisziplinäre Bezüge zu verwandten Themenfeldern hergestellt werden wie Architektur, Produktdesign oder Mode.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen